Základní náplní práce speciálního pedagoga je:
-
Diagnostika speciálních vzdělávacích potřeb žáků (realizace vyšetření, dotazníků, pozorování, screeningů, anamnézy)
-
Individuální práce se žákem (realizace speciálně pedagogické vzdělávací činnosti, činností reedukačních, kompenzačních, stimulačních)
-
Provádění speciálně pedagogických vzdělávacích činností, činností reedukačních, kompenzačních, stimulačních se skupinou žáků
-
Konzultace s pedagogy zaměřené na přípravu a vytvoření individuálního vzdělávacího plánu
-
Konzultace s pedagogy a rodiči zaměřené na průběžné vyhodnocování navržených podpůrných opatření pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami
-
Průběžná komunikace a kontakty s rodinou žáka se speciálními vzdělávacími potřebami
-
Speciálně pedagogické poradenské intervence a služby pro žáky, rodiče, pedagogické pracovníky školy
Dále nabízíme tyto diagnostické a intervenční činnosti
- Příprava diagnostických činností, shromažďování a analýza údajů o žákovi, vyhodnocování a interpretace výsledků vyšetření, záznamy o žácích
- Příprava screeningů, dotazníků ve škole, vyhodnocování, zpracovávání a analýza jejich výsledků
- Vytyčení hlavních problémů žáka, stanovení individuálního plánu podpory v rámci školy a mimo ni (druh, rozsah, frekvenci, trvání intervenčních činností)
- Zajištění individuální i skupinové speciálně pedagogické vzdělávací činnosti, činností reedukačních, kompenzačních, stimulačních
- Příprava a vyhodnocování výsledků individuální a skupinové práce se žáky
- Příprava podkladů a participace na tvorbě individuálního vzdělávacího plánu pro žáka, kooperace s odborníky mimo školu
- Průběžné vyhodnocování účinnosti podpůrných opatření, příprava návrhů na úpravy
- Úpravy školního prostředí, zajištění speciálních pomůcek, didaktických a diagnostických materiálů
- Příprava konzultací a poradenských aktivit pro žáky, rodiče a pedagogy a vyhodnocování těchto aktivit
- Příprava a vyhodnocování aktivit kariérového poradenství
- Konzultace s odbornými pracovníky poradenských a dalších institucí
Metodické a koordinační činnosti
- Příprava a průběžná úprava podmínek pro integraci žáků se zdravotním postižením ve škole
- Koordinace speciálně pedagogické péče ve škole
- Kooperace se školskými poradenskými zařízeními a s dalšími institucemi a odbornými pracovníky
- Participace na vytváření školních vzdělávacích programů a individuálních vzdělávacích plánů
- Příprava metodických činností a forem metodické pomoci pro pedagogické pracovníky školy
- Účast na pracovních poradách školy
- Koordinace činnosti školního poradenského pracoviště (výchovný poradce, školní metodik prevence, třídní učitelé)
- Koordinace činností asistentů pedagoga na škole